NEYE donerer 16,3 mio. kr. til kræftforskning efter endnu et år med overskud

NEYE, danskernes foretrukne specialist i tasker og kufferter, går ud med endnu et regnskab i plus og donerer 16,3 mio. kroner til kræftforskning. Samtidig er kæden kommet godt fra start på det svenske marked.

w07_2024_Imagebanner_3200x700-v1.jpg
w07_2024_Imagebanner_3200x700-v1.jpg

NEYE-koncernen kan nu præsentere årsregnskabet for 2022/2023, der dækker perioden oktober til september. Her leverer butikskæden et overskud på 4,5 mio. kroner. Samlet ender resultatet for koncernens aktiviteter på 13 mio. kroner.

”Selvom vi selvfølgelig gerne ville have leveret endnu mere, er jeg tilfreds med, at vi kommer ud med et samlet overskud i NEYE-Fonden på 13 mio. kroner, hvoraf de 4,5 mio. stammer fra driften - den danske detailbranches mange udfordringer taget i betragtning. Vi har fortsat gjort vores ypperste for at imødekomme kundernes store behov særligt for kufferter og øvrigt rejseudstyr. Og så har vi haft fokus på generel sortiments- og driftsoptimering samt konstant omkostningstilpasning,” siger Camilla Raffnsøe, administrerende direktør i NEYE-koncernen.

NEYE-butikkerne er ejet af NEYE-Fonden, der siden 1977 har doneret overskuddet fra butiksdriften til kræftforskning. I regnskabsperioden har NEYE-Fonden doneret 16,3 mio. kroner og dermed er der alene de seneste 10 år doneret 86 mio. til det gode formål.
 
“Som formålsdrevet virksomhed har vi et erklæret mål om at donere vores overskud til kræftforskning. Det er et enormt meningsfuldt purpose og det vækker selvfølgelig stor glæde, at kollegernes flotte indsats kan være med til at støtte 30 forskere og deres vigtige kræftforskning, der sker på tværs af hospitaler og universiteter landet over,” siger Camilla Raffnsøe. 
 
Investeringer i dansk butiksnet og ny svensk e-commerce platform
NEYE har et kontinuerligt fokus på løbende at optimere driften, blandt andet ved at tilpasse og investere i såvel butiksnet som i produktsortiment. 

”Det skal ingen hemmelighed være, at også NEYE oplever udfordringer i det fysiske butiksnet – og derfor kræver det løbende tilpasning for at sikre en rentabel portefølje af butikker. Vi åbner således 1. marts en outlet butik i Fredericia med henblik på at teste byen af til en eventuelt permanent løsning. Der er ligeledes åbnet outlets i Lyngby Storcenter og Fields som supplement til eksisterende butikker. Og indimellem er det en flytning, der skal til for at sikre en butiks overlevelse. Her har vi f.eks. med succes flyttet vores butik i City 2 til en mere attraktiv del af centeret,” udtaler Camilla Raffnsøe.

I 2023 lukkede NEYE en enkelt butik i Holstebro, da kæden valgte at samle de vestjyske aktiviteter i det regionale Herning center.

2023 bød også på en lancering af en svensk e-commerce platform, der støtter op om NEYEs aktiviteter i Sverige, hvor man åbnede første butik uden for landets grænser i Emporia, Malmø, i 2022.

”På trods af hårde tider i detail er vi stolte af, at vi nu også kan tilbyde de svenske kunder vores store udvalg af tasker, rejseudstyr og accessories online. Vi lancerede vores svenske webshop lige op til Black Friday og oplevede en pæn interesse for vores brand, som vi nu skal bygge videre på,” siger Camilla Raffnsøe, der fortsætter:
 
“Vi sætter som udgangspunkt ikke nye initiativer på standby på grund af samfundsmæssige udfordringer. Tværtimod tror vi på udvikling, tilpasning og et øget fokus på inspiration for vores kunder,” slutter Camilla Raffnsøe. 


For yderligere information kontakt venligst:
Camilla Raffnsøe, NEYE-Fonden, tlf. 22 34 22 56


Om NEYE:
NEYE-kæden, som består af 43 butikker fordelt over hele Danmark med tilhørende webshop samt 1 butik og tilhørende webshop i Sverige, er markedsleder inden for tasker, kufferter og accessories. NEYE er fondsejet, og NEYE-Fonden støtter sygdomsbekæmpende forskning – nærmere bestemt kræftforskning - gennem sit overskud. Kæden, som beskæftiger ca. 350 medarbejdere, vil være kendt for det største og bedste udvalg af tasker og accessories inden for fashion, fritid og rejs.